Yanni (1954) Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής


Y
anni (1954)

Γιάννης Χρυσομάλλης

«Δεν υπάρχουν στίχοι στη μουσική μου ως επί το πλείστον, επομένως ολόκληρο το μήνυμα μεταδίδεται μέσω του ρυθμού, της μελωδίας και των ήχων, και νομίζω ότι αυτό έχει να κάνει με το πέρασμα όλων των συνόρων και μπορώ να πάω σε διαφορετικές χώρες…Είναι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να πει κανείς “ψέματα” με την ορχηστρική μουσική, γιατί ασχολείται μόνο με τα συναισθήματα.  Oι λέξεις λειτουργούν σε διαφορετική περιοχή του εγκεφάλου και οι στίχοι τείνουν να βάζουν ένα τραγούδι σε ένα κουτί»

Yanni

Αληθινός παγκόσμιος καλλιτέχνης

Έλληνας συνθέτης και πιανίστας παγκοσμίου φήμης

 Ο Γιάννης Χρυσομάλλης γεννιέται στην Καλαμάτα το 1954. Από μικρός δείχνει τη μουσική του ικανότητα, παίζοντας πιάνο σε ηλικία έξι ετών. Οι γονείς του τον ενθαρρύνουν, χωρίς όμως να του παρέχουν επίσημη μουσική εκπαίδευση. Έτσι, ως αυτοδίδακτος, χρησιμοποιεί κάποιον δικό του τρόπο μουσικής γραφής και όχι την παραδοσιακή μουσική σημειογραφία. Στην εφηβεία του, ως μέλος της ελληνικής εθνικής ομάδας κολύμβησης, καταρρίπτει το πανελλήνιο ρεκόρ κολύμβησης στα 50 μέτρα ελεύθερο. Στα δεκαοκτώ του χρόνια κατευθύνεται στις ΗΠΑ για να σπουδάσει Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα. Παράλληλα, συνεχίζει την ενασχόλησή του με τη μουσική,  παίζοντας πιάνοστο τοπικό ροκ συγκρότημα Chameleon. Με την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο, αφιερώνεται αποκλειστικά στη μουσική, διαπιστώνοντας πως είναι πιο ευτυχισμένος από ποτέ κι έτσι αποφασίζει την ολοκληρωτική αφοσίωσή του στη μουσική τέχνη. Kάνει μια συνεργασία ζωής με τον ντράμερ CharlieAdams, ενώ με τη χορογράφο Loyce Houltonοργανώνουν τη μουσική για τα χορευτικά έργα του Minnesota Dance Theatre. Μετά από περιοδεία με το συγκρότημα Chameleon, ο Yanni μετακομίζει στο Λος Άντζελες, επιδιώκοντας να ασχοληθεί με soundrack.

  Από τη δεκαετία του 1980 και μετά μπαίνει ενεργά στο χώρο της δισκογραφίας. Το πρώτο του  άλμπουμ έρχεται στα 1984 με τίτλο «Optimystique», τα άλμπουμ «Dare To Dream» και «My Time»  προτάθηκαν για Βραβείο Grammy, ενώ το άλμπουμ «Reflections Of Passion» έγινε πολλές φορές πλατινένιο. Λίγα χρόνια αργότερα, η δημοτικότητά του έχει εκτοξευτεί στα ύψη. Το 1989 η βρετανική αεροπορική εταιρεία  British Airways χρησιμοποίησε την σύνθεση του Yanni«Aria», για τη διαφημιστική της καμπάνια. Παρά το γεγονός ότι από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 πούλησε πάνω από 6 εκατομμύρια αντίτυπα, η καριέρα του εκτινάχθηκε ακόμα περισσότερο τον Μάρτιο του 1994 ότανκυκλοφόρησε σε δίσκο αλλά και σε βίντεο η συναυλία – σταθμός που έδωσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού τον Σεπτέμβριο του 1993 με τον τίτλο «Yanni in Concert: Live Acropolis» παρουσία 2.000 θεατών.

Το έργο του είναι επηρεασμένο από ποικιλία στυλ όπως, μουσική της Ευρώπης, Ασίας, Βόρειας και Λατινικής Αμερικής, των Αραβικών χωρών, αλλά και από κλασική, ροκ εν ρολ και ηλεκτρονική μουσική. Χρησιμοποιεί κλίμακες της Ανατολής και της Μέσης Ανατολής και χειρίζεται με ευκολία εναλλαγές σε μέτρα και ρυθμούς.  Αντανακλά τις συναντήσεις του συνθέτη με διάφορους πολιτισμούς και ενσαρκώνει τη φιλοσοφία «Ένας κόσμος – ένας λαός». Ο συνθέτης έχει απασχολήσει μουσικούς διαφόρων εθνικοτήτων και έχει ενσωματώσει μια ποικιλία εξωτικών οργάνων από όλο τον κόσμο για να παίξει με την κλασική του ορχήστρα και ροκ ρυθμούς και ηλεκτρονικούς ήχους μέσω πληκτρολογίων.  Η μουσική του περιγράφεται ως «μια εκλεκτική συγχώνευση εθνοτικών ήχων, από άσματα των ιθαγενών Αμερικανών έως αφρικανικούς ρυθμούς και ασιατικές αρμονίες».

Η μουσική του λέγεται ότι «υιοθετήθηκε» από το κίνημα της «Νέας Εποχής». Άτομο βαθιά φιλοσοφημένο, δεν του αρέσει να βάζει την τέχνη σε κατηγορίες με ταμπέλες και πιστεύει ότι η «Νέα εποχή» είναι «ένας πνευματικός ορισμός, παρά ένας μουσικός ορισμός». Η μουσική του ονομάζεται επίσης «contemporary instrumental»  (σύγχρονο όργανο) και έχει περιγραφεί ως «ένα οργανικό μείγμα fusion-jazz, world music, classical, και soft rock».  Ωστόσο, ο Yanni τοποθετήθηκε ως εξής:  «Η νέα εποχή συνεπάγεται μια πιο συγκρατημένη, πιο χαλαρή μουσική από αυτό που κάνω. Η μουσική μου μπορεί να είναι πολύ ρυθμική, πολύ ενεργητική, ακόμη και πολύ έθνικ».

  Ο Yanni ακολουθεί έναν ασυνήθιστο δρόμο προς την αναγνώριση: ρισκάροντας την προσωπική του περιουσία χρηματοδοτείγεγονότα ιστορικών μνημείων, όπως οι συναυλίες του (Live at the Akropolis), κάνει αφιερώματα στη δημόσια τηλεόραση, δημιουργεί μόνος στο στούντιο που χτίστηκε στο σπίτι του, παρακάμπτοντας έτσι τη συμβατική μουσική βιομηχανία. Το 2000, ο David Segal, δημοσιογράφος της  Washington Post έγραψε ότι ο Yanni είναι «το ζωντανό παράδειγμα για την επιτυχία με τους δικούς του όρους, όνειρο κάθε Αμερικανού, με μια ιδέα που είτε γελοιοποιείται είτε τελικά αγνοείται».

 Τον Δεκέμβριο του 2015, ο Yanni κυκλοφόρησε το τραγούδι, «Seven Billion Dreams», για ένα βίντεο της NASA που σηματοδότησε τη 15η επέτειο του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού. Άξιο λόγου και το τραγούδι «Ladyhawk», το οποίο είναι αφιερωμένο στην κόρη του. Επίσης το γνωστό ορχηστρικό «Νostalgia», είναι το έργο που αφιέρωσε στη γενέτειρά του την Καλαμάτα.

   Οι διεθνείς περιοδείες του Yanni περιλάμβαναν παραστάσεις σε περισσότερες απότριάντα χώρες σε όλο τον κόσμο και μάλιστα σε σημεία – ορόσημα. Οι συναυλίες του, γνωστές για τους φωτισμούς τους και άλλες τεχνικές πτυχές, απαιτούν πάνω από 2.000 στοιχεία για τα εφέ τους.

  Η μουσική του Yanni έχει χρησιμοποιηθεί σε τηλεοπτικές εκπομπές και τηλεοπτικά αθλητικά γεγονότα, όπως το «Βρετανικό Όπεν (γκόλφ)», το «US Open (γκόλφ)», το «Super Bowl»το «Wide World of Sports», τα πρωταθλήματα τένις «US Open», τον «Γύρο της Γαλλίας», το «Παγκόσμιο Πρωτάθλημα καλλιτεχνικού πατινάζ» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Συνέθεσε επίσης μουσική για το «World News Now του ABC»Καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, έχει συγκεντρώσει 37 χρυσούς και πλατινένιους δίσκους οι πωλήσεις των οποίων  έχουν αγγίξει τα είκοσι εκατομμύρια αντίτυπα.

  Ανάμεσα στις πολλές διακρίσεις του, έχει λάβει και τον τίτλο του επίτιμου Διδάκτορα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα.

 Η δημοτικότητά του στο κοινό και η επιτυχία του έρχονται σε έντονη αντίθεση με τις απόψεις ορισμένων κριτικών.  Οι πιο ακραίες επικρίσεις περιλαμβάνουν δηλώσεις ότι η μουσική του Yanni είναι «ηχητική ταπετσαρία  στερείται ουσίας»  ή χαρακτηρίζουν τον συνθέτη ως «πόζα χωρίς ταλέντο» του οποίου η μουσική έχει μικρό πνευματικό βάρος. Από την άλλη πλευρά, οι απόψεις των θαυμαστών του  έχουν να κάνουν με έναν «εξαιρετικά πρωτότυπο καλλιτέχνη του οποίου η βαθιά πνευματικότητα έχει δημιουργήσει ένα μοναδικό είδος μουσικής», με το οποίο και θα συμφωνήσουμε.

«Οι τάσεις έρχονται και οι τάσεις φεύγουν, αλλά η μουσική του Yanni φαίνεται να αψηφά τις τάσεις, καθώς έχει το δικό της μοναδικό στυλ»

John L. Moser

The Morning Call

 

https://www.facebook.com/vasw.tsiagkou
roz-panthiras-adv1
χαλβάς Γούναρης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *