Paul Hindemith (1895-1963)
«Η μουσική είναι ένας θόρυβος χωρίς νόημα προτού αγγίξει
μια προσλαμβάνουσα νόηση»
Paul Hindemith
Γερμανός συνθέτης διευθυντής ορχήστρας, βιολιστής και δάσκαλος.
Ο Χίντεμιθ γεννιέται στο Χάναου της Φρανκφούρτης το 1895. Ο πατέρας του είναι ζωγράφος, αλλά όχι λάτρης της μουσικής. Παρά την αντίδραση της οικογένειας αρχίζει τη μουσική του παιδεία με μαθήματα βιολιού.Εισάγεται στο Ωδείο Hoch της Φρανκφούρτης, όπου συνεχίζει τις σπουδές του στο βιολί, αλλά μαθαίνει επίσης σύνθεση και διεύθυνση. Στη διάρκεια του Α Παγκοσμίου Πολέμου εντάσσεται στον Αυτοκρατορικό Γερμανικό Στρατό και του αναθέτουν να παίζει ντραμς στην μπάντα του Συντάγματος. Ως νέος μουσικός εντάχθηκε σε μπάντες και μουσικοχορευτικά συγκροτήματα, ενώ πολύ σύντομα γίνεται δεύτερος μαέστρος στην Ορχήστρα της Όπερας της Φρανκφούρτης. Εμφανίζεται ως βιολιστής και γίνεται μέλος του Κουαρτέτου Αμάρ-Χίντεμιθ, το οποίο κάνει διεθνή καριέρα και γίνεται ονομαστό για τις εκτελέσεις έργων σύγχρονης μουσικής. Καθιερώνεται ως συνθέτηςαπό τα Φεστιβάλ του Ντοναουέσινγκεν.
Παντρεύεται την ηθοποιό και τραγουδίστρια Γκέρτρουντ Ρότενμπεργκ με την οποία δεν αποκτούν παιδιά. Στα 1927 ο Χίντεμιθ διδάσκει στο Βερολίνο, κάνει πολλά ταξίδια, κατευθύνεται στην Τουρκία όπου του αναθέτουν την οργάνωση της μουσικής ζωής. Διατηρεί φιλίες και μουσικές επαφές με άτομα όλων των τάσεων – συμπεριλαμβανομένων και Εβραίων. Στη συνέχεια μετακομίζει στις ΗΠΑ για να διδάξει μουσική στο Πανεπιστήμιο του Γιέιλ. Επιστρέφοντας στην Ευρώπη παίρνει τη θέση του καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχηςαπό την οποία και θα συνταξιοδοτηθεί. Προς το τέλος της ζωής του ασχολείται με ηχογραφήσεις κυρίως έργων της δικής του μουσικής. Έχει τιμηθεί με τα βραβεία Σιμπέλιους και Μπαλζάν για τον πλούτο, την έκταση και την ποικιλία του έργου του, που είναι ένα από τα πιο έγκυρα στη σύγχρονη μουσική. Πεθαίνει στη Φρανκφούρτη από παγκρεατίτιδα το 1963. Είναι θαμμένος στο κοιμητήριο του La Chiésaz στην Ελβετία.
Ήταν προσωπικότητα με ζωτικότητα και δυναμισμό. Η μουσική του είναι αποτέλεσμα της δουλειάς ενός ανθρώπου σοβαρού, θεληματικού, κάτοχου μιας θαυμάσιας τεχνικής, αλλά ταυτόχρονα ιδιαίτερα εκλεκτικού και με εύθυμη γενικά ιδιοσυγκρασία. Διακρίνεται για το ψυχρό νεοκλασικό του γράψιμο. Εκτός από βιολί και βιόλα έπαιζε πιάνο, κλαρινέτο, σαξόφωνο και λίγο πολύ γνώριζε όλα τα όργανα της ορχήστρας. Εισήγαγε ένα καινούριο σύστημα σύνθεσης που βασίζεται στη διάταξη των φθόγγων της αρμονικής στήλης και ιεραρχεί τα μουσικά διαστήματα με μαθηματικό τρόπο. Έγραψε πολλά βιβλία για τα θεωρητικά τηςμουσικής, για τη σύνθεση κ.α. Θεωρείται οσπουδαιότερος γερμανός συνθέτης της εποχής του.
«Ο Hindemith δεν είναι βιρτουόζος μαέστρος, αλλά διαθέτει εξαιρετική ικανότητα να κάνει τους ερμηνευτές να κατανοήσουν πώς πρέπει να πηγαίνει η μουσική του»
Ανώνυμος κριτικός
«Υπάρχουν μόνο δώδεκα φθόγγοι. Να τους μεταχειρίζεσθε προσεκτικά»
Paul Hindemith