Maddalena Casulana (1540-1590) Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη Καθηγήτρια μουσικής

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΤΡΙΕΣ

Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής

https://youtu.be/jQuGryj-l78?si=Y8xeVDdJQC4UVmsR

https://youtu.be/2AA35tgm7tI?si=OBoaQS84lCiffRA2

https://youtu.be/nmodSWZrkJ4?si=lRVuMd4jk-LdGyWL

https://youtu.be/LJt0qmDE1m0?si=fllbDycs2TGdOD7M

Maddalena Casulana (1540-1590)

«Θέλω να αποδείξω στον κόσμο, όσο μπορώ σε αυτό το επάγγελμα της μουσικής, το μάταιο λάθος των ανδρών ότι μόνο αυτοί διαθέτουν τα χαρίσματα της διάνοιας και της τέχνης και ότι τέτοια δώρα δεν δίνονται ποτέ στις γυναίκες»

Maddalena Casulana

Αφιέρωση στην Isabella de Medici

Ιταλίδα συνθέτρια, λαουτίστρια και τραγουδίστρια της εποχής της ύστερης Αναγέννησης.

 Η Μανταλένα Καζουλάνα γεννήθηκε το 1540 περίπου στο Casole dElsa, μια περιοχή κοντά στη Σιένα της Ιταλίας και από νωρίς έλαβε μουσική εκπαίδευση στη Φλωρεντία. Για τη ζωή της δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία. Το παρθενικότης έργο χρονολογείται περί τα 1566 και είναι το «Desiderio – 4 μαδριγάλια». Πολύ σύντομα δημοσίευσε στη Βενετία το πρώτο της βιβλίο με μαδριγάλια για τέσσερις φωνές «Il primo libro di madrigali», το οποίο αποτελεί και το πρώτο δημοσιευμένο έργο γυναίκας συνθέτη στην ιστορία της Δυτικής μουσικής. Το έργο αυτό το αφιέρωσε στην προστάτιδά της Δούκισσα της Τοσκάνης, Isabella de Medici. Ο σπουδαίος συνθέτης Orlando di Lasso εντυπωσιασμένος από τη συνθετική της ικανότητα, διηύθυνε το έργο της «Nil mage iucundum» το οποίο έχει χαθεί, στην Αυλή του Δούκα της Βαυαρίας Αλβέρτου του Ε και αρκετά ακόμη.

 Συνέχιζε επιτυχώς τη δημοσίευση των έργων της στη Βενετία, όπου και παντρεύτηκε. Οι αφιερώσεις που υπάρχουν επάνω στα έργα της μας πληροφορούν πως ταξίδεψε στο Μιλάνο, τη Βερόνα, το Παρίσι και πολλοί ήταν αυτοί που σχολίαζαν τις ικανότητές της.

 Το ύφος των συνθέσεών της διαθέτει χρωματική και μέτρια αντίθετη κίνηση. Θυμίζει πρώιμα έργα του Ιταλού συνθέτη και τραγουδιστή Luca Marenzio και μαδριγάλια του Φλαμανδού συνθέτη Philippe de Monte. Αποφεύγει όμως ακραίους πειραματισμούς που χρησιμοποιούσαν οι συνθέτες της σχολής της Ferrara, όπως ο Gesualdo και ο Luzzaschi. Επειδή και η ίδια ήταν τραγουδίστρια, πρόσεχε ιδιαίτερα τις μελωδικές γραμμές να έχουν ροή και λυρισμό, ενώ ευνοούσε τον δραματικό διάλογο με έμφαση στις ερωτήσεις-απαντήσεις. Έχουν σωθεί 83 μαδριγάλια της συνθέτριας.

 Πέθανε στη Βιτσέντσα της Ιταλίας το 1590.

 Στις 8 Μαρτίου του 2022, κατά τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας, το BBCRadio 3 παρουσίασε δώδεκα μαδριγάλια της Καζουλάνα, μετά από τετρακόσια χρόνιααφάνειας.

Isabella de Medici

 

roz-panthiras-adv1
χαλβάς Γούναρης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *