Leo Delibes (1836-1891) Γράφει η Νατασα Παπαστάθη

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής


Leo Delibes
(1836-1891)

Ο πατέρας του μοντέρνου μπαλέτου

Γάλλος συνθέτης και οργανίστας της ρομαντικής περιόδου.

Ο Λεό Ντελίμπ γεννιέται στο Σαιν Ζερμαίν ντυ Βαλ του Σαρτ το 1836.

Η μητέρα του είναι ταλαντούχα ερασιτέχνης μουσικός, ενώ ο παππούς του τραγουδιστής στην όπερα. Λόγω της πρόωρης απώλειας του πατέρα του, δένεται πολύ με τη μητέρα του, η οποία του μεταφύτευσε την αγάπη για τη μουσική. Στα έντεκα χρόνια του ξεκινάει τις μουσικές του σπουδές στο Ωδείο του Παρισιού, στη θεωρία, αρμονία, πιάνο, εκκλησιαστικό όργανο και στη σύνθεση με τον Αδόλφο Άνταμ. Ένα χρόνο αργότερα αρχίζει και μαθήματα φωνητικής,λόγω της εξαιρετικά όμορφης φωνής του και γίνεται μέλος στη χορωδία της εκκλησίας της Madeleine. Σταδιακά αρχίζει να συνθέτει και να κερδίζει τα προς το ζην αρχικά ως κριτικός καιεπιθεωρητής σχολικής μουσικής, ενώ αργότερα ως εκτελεστής εκκλησιαστικού οργάνου στην Σαιν-Πιέρ-ντε-Σαγιό, ως συνοδός πιανίστας σε χορωδίες και ως διευθυντής χορωδίας στην Όπερα των Παρισίων και στο Λυρικό Θέατρο.Το 1871  παντρεύεται την Λεοντίν Ντεναίν.

  Γίνεται κοσμαγάπητος αρχικά με τις οπερέτες που γράφει. Η μουσική του είναι χαριτωμένη και “εύκολη”. Από τις όπερές του εκείνη που ξεχωρίζει είναι η «Λακμέ». Γράφεται την εποχή που είναι της μόδας η «εξερεύνηση» της μυστηριακής Ανατολής. Προσπαθεί στη «Λακμέ» να δημιουργήσει ένα τέτοιο ανατολίτικο κλίμα με ανάλογες μελωδίες. Η πραγματική αναγνώριση και καθιέρωσή του ήρθαν με την μεγάλη επιτυχία των μπαλέτων του «Σύλβια» και «Κοπέλια» γεμάτα από δροσερές μελωδίες, που παραμένουν οι πλέον γνωστές και αντιπροσωπευτικές του συνθέσεις, αλλά και το ορχηστρικό έργο «Le Roi samuse», μια σειρά από μεσαιωνικούς χορούς, προς αναβαίωση του ομώνυμου θεατρικού έργου του Β. Ουγκώ.

  Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Ντελίμπ είναι οικονομικά άνετοςΤο 1881 διορίζεται στο Ωδείο του Παρισού ως καθηγητής σύνθεσης και κατόπιν παίρνει τη θέση του Διευθυντή, ενώ το 1884 εξελέγη καθηγητής στο Ινστιτούτο της Γαλλίας. Το τελευταίο του έργο είναι η όπερα «Κάσια», την οποία δεν προλαβαίνει να ενορχηστρώσει. Το έργο ολοκληρώνεται και παρουσιάζεται με επιτυχία από τον Ζυλ Mασσνέ.  Ο Ντελίμπ, ο οποίος κατά τακτά χρονικά διαστήματα αρρώσταινε, πεθαίνει ξαφνικά στο σπίτι του στο Παρίσι λίγο πριν από τα 55α γενέθλιά του. Θάβεται στο Κοιμητήριο της Μονμάρτρης στο Παρίσι. 

   Η φήμη του Ντελίμπ οφείλεται, πέρα από το στυλ το γεμάτο χάρη, εξωτικά χρώματα και συγκινήσεις, και στην υπάρχουσα  ισορροπία μεταξύ της σκηνικής πράξης και της φανταστικής έμπνευσης της μουσικής γραφής του που αποκαλύπτεται ιδιαίτερα ζωντανή και αστραφτερή. Το έργο του επηρέασε συνθέτες όπως, Σαιν Σανς, Ντεμπισύ, Τσαϊκόφσκι, ο οποίος μάλιστα εντυπωσιάστηκε από τις όπερες του Ντελίμπ σχολιάζοντας «…τι γοητεία, τι μελωδικός πλούτος! Μ’ έκανε να ντρέπομαι που γνώριζα αυτή τη μουσική, δεν έπρεπε να είχα γράψει τη «Λίμνη των κύκνων»!!!

Ο τάφος του Λεό Ντελίμπ στο Κοιμητήριο της  Μονμάρτρη

 

 

 

χαλβάς Γούναρης
roz-panthiras-adv1

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *