Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής
Johan Svendsen (1840 – 1911)
Νορβηγός συνθέτης, μαέστρος και βιολιστής.
Γεννιέται στο Όσλο το 1840 σε μουσική οικογένεια, καθώς ο πατέρας του είναι μουσικός στο επάγγελμα. Από πολύ μικρός μαθαίνει βιολί, φλάουτο, κλαρινέτο, συνθέτει μουσική και από τα δεκαπέντε του χρόνια εργάζεται σε μια στρατιωτική μπάντα, ενώ ταυτόχρονα κάνει δημόσιες εμφανίσεις ως βιολιστής. Σε μία από αυτές, έχει την τύχη να τραβήξει την προσοχή ενός πλούσιου εμπόρου, ο οποίος του παρέχει οικονομική ενίσχυση για να σπουδάσει στο Ωδείο της Λειψίας. Αρχίζοντας τις σπουδές του στο βιολί, αντιμετωπίζει πρόβλημα με το χέρι του, οπότε αναγκαστικά στρέφεται στη σύνθεση με δασκάλους τους σπουδαίους Ράινεκε και Ρίχτερ. Θεωρείται ένας από τους πιο ταλαντούχους μαθητές του Ωδείου. Γνωρίζεται και διατηρεί μια καλή φιλία με τον Βάγκνερ. Τα βραβεία σύνθεσης που κερδίζει του ανοίγουννέους δρόμους και μετά τη Λειψία, κατευθύνεται στη Γαλλία, στην Ιταλία, στην Αγγλία και κατόπιν στη Νέα Υόρκη. Γυρνώντας πίσω στο Όσλο ασχολείται με τη διδασκαλία και παίρνειτη θέση του Διευθυντή της Μουσικής Ένωσης. Το 1883 διορίζεται διευθυντής της Βασιλικής Ορχήστρας της Κοπεγχάγης, όπου και παραμένει μέχρι τον θάνατό του το 1911.
Κάνει έναν αποτυχημένο γάμο και αποκτά έναν γιο εκτός γάμου. Στη συνέχεια παντρεύεται άλλη μια φορά και αποκτά τρία παιδιά. Ο μικρότερος γιος του ήταν ο διάσημος Δανός ηθοποιός Eyvind Svendsen (+1946).
Ο Σβέντσεν μπορεί να θεωρηθεί συνεχιστής του έργου του Γκριγκ. Χωρίς βέβαια να είναι ισάξιος με τον προκάτοχό του, πλουτίζει τη μουσική φιλολογία της Νορβηγίας με αξιόλογα έργα όπως 2 συμφωνίες, 4 νορβηγικές ραψωδίες, μουσική δωματίου, τα κοντσέρτα του και άλλα,που όμως δεν έχουν τόσο έντονο το εθνικό στοιχείο, όσο τα έργα του Γκριγκ. Ίσως αυτό να οφείλεται και στα πολλά ταξίδια που έκανε ως μαέστρος, καθώς και στις σπουδές του στη Λειψία, στη γνωριμία του με τον Βάγκνερ ή ακόμη και στην παραμονή του κατά διαστήματα σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης, η ικανότητά του στην ενορχήστρωση κυρίως για μεγάλα μουσικά σύνολα είναι φανερή. Ιδιαίτερα δημοφιλής μουσικός στη Νορβηγία και τη Δανία, τόσο ως συνθέτης, όσο και ως μαέστρος κέρδισε πολλές διακρίσεις. Όμως, αυτή δημοτικότητά του δε μεταφράστηκε σε αποδοχή από τη διεθνή μουσική σκηνή. Ένα από τα γνωστότερα έργα του θεωρείται η «Romanceop.26» για βιολί και πιάνο.