Camille Saint-Saëns Γράφει η Νατασα Παπασταθη

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής

«Η τέχνη προορίζεται να δημιουργήσει ομορφιά και χαρακτήρα. Το συναίσθημα έρχεται μόνο του στην πορεία»

Camille Saint-Saëns

Το παιδί θαύμα no 2

Γάλλος συνθέτης της ρομαντικής εποχής, πιανίστας, οργανίστας και μαέστρος.

  Ο Σεν Σανς γεννιέται στο Παρίσι το 1935 και είναι το μοναχοπαίδι ενός αξιωματούχου του γαλλικού Υπουργείου Εσωτερικών, ο οποίος φεύγει από τη ζωή όταν ο μικρός του γιος είναι περίπου ενός έτους. Παίρνει τα πρώτα του μουσικά βήματα στην ηλικία των τριών ετών από μια θεία που μένει μαζί τους, η οποία του διαδάσκει τα βασικά στοιχεία στο πιάνο και αρχίζει να συνθέτει τις πρώτες του μελωδίες από τα πέντε του χρόνια. Συνεχίζει τα μαθήματα με τον Σταματί, δίνει συναυλίες ερμηνεύοντας Κοντσέρτα Μότσαρτ και Μπετόβεν, ενώ στα δεκατρία του χρόνια γίνεται δεκτός στο Ωδείο του Παρισιού για να συνεχίσει τις σπουδές του στο πιάνο και στη σύνθεση στην τάξη του Αλεβί.

   Ως μαθητής, ο Σεν Σανς είναι εξαιρετικός σε όλα.. Εκτός από τη μουσική του ικανότητα, διακρίνεται στη μελέτη της Γαλλικήςλογοτεχνίας, της Λατινικής, της Ελληνικής και των μαθηματικών. Τα ενδιαφέροντά του περιλαμβάνουν τη φιλοσοφία, την αρχαιολογία και την αστρονομία, εκ των οποίων, ιδιαίτερα στην τελευταία, παραμένει ταλαντούχος ερασιτέχνης στη μετέπειτα ζωή του.

  Όντας εικοσιπέντε χρονών, είναι ήδη καταξιωμένος πιανίστας με παγκόσμια φήμη και προκαλεί τον θαυμασμό του Λιστ, του Μπερλιόζ, του Ροσίνι και του Μπύλοφ. Με τα έργα του «Ωδή στην Αγία Καικιλία» και «Συμφωνία σε Μι ύφεση» κερδίζει ομόφωνα δύο πρώτα βραβεία αντίστοιχα, σε διαγωνισμούς του Οργανισμού Sainte Cecile. Παίρνει τη θέση του οργανίστα στην εκκλησία του SaintMerri, κερδίζοντας ένα καλό εισόδημα. Γίνεται καθηγητής στην Σχολή Κλασικής και Εκκλησιαστικής μουσικής του Νηντερμάγιερ έχοντας μαθητές τους Faure, Messager Gigout.Συμμετέχει στην ίδρυση της Εθνικής Εταιρείας της Μουσικής, της οποίας αντικείμενο είναι η υπεράσπιση της νέας ενόργανης γαλλικής μουσικής (με το σύνθημα Ars Gallica).

   Κάνει έναν αποτυχημένο γάμο με την αδερφή ενός από τους μαθητές του, η οποία είναι 20 χρόνια νεώτερή του. Το ζευγάρι αποκτά δυο γιους, που δυστυχώς και οι δύο πεθαίνουν σε βρεφική ηλικία. Μετά από αυτά τα γεγονότα ο γάμος διαλύεται, καθώς ο Σεν Σανς θεωρεί υπεύθυνη τη σύζυγό του για αυτή την καταστροφή. Λίγα χρόνια μετά, χάνει και τη μητέρα του, κάτι που θα του στοιχίσει αρκετά, καθώς βυθίζεται σε κατάθλιψη με αυτοκτονικές τάσεις.

   Ο Σενς Σανς υποστήριξε και προώθησε την πιο σύγχρονη μουσική της εποχής, συμπεριλαμβανομένης της μουσικής των Λιστ, Σούμαν, Βάγκνερ. Από τη διδασκαλία του και τη δραστηριότητά του για τη διάδοση της καινούριας μουσικής, συνάγουμε ότι η προσωπικότητά του υπήρξε θεμέλιο της αναγέννησης που οδήγησε στον Debussy και στον Ravel. Σε αντίθεση με πολλούς Γάλλους συνθέτες της δικής του και της επόμενης γενιάς, ο Σεν Σανς έδειξε  όλο τον ενθουσιασμό του για τις όπερες του Βάγκνερ, αλλά δεν επηρεάστηκε ποτέ από αυτόν. Εκλέγεται και μέλος του Ινστιτούτου. Η αξιόλογη δραστηριότητά του δεν επιβραδύνεται ποτέ, μέχρι το θάνατό του από καρδιακή προσβολή στο Αλγέρι το 1921, όπου είχε πάει για να εγκατασταθεί στα 87 του χρόνια. Όχι μόνο είχε πραγματοποιήσει, από το 1880, θριαμβευτικές περιοδίες σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά ταξίδευε κυρίως για το κέφι του (200 περίπου ταξίδια σε 30 χρόνια) και έβρισκε αμέτρητες απασχολήσεις στους πιο διαφορετικούς κλάδους, όπως στο θέατρο, στη ζωγραφική κ.λ.π. Θαυμαστά προικισμένος, ήταν καλός σκιτσογράφος και σεμνός συγγραφέας, αφήνοντας έργα και άρθρα πάνω σε όλα τα θέματα για τα οποία είχε ενδιαφερθεί. Η ψυχρότητα όμως του χαρακτήρα του μαζί με τον ακαδημαϊσμό της τέχνης του έθρεψε στις επόμενες γενιές μια προκατάληψη τόσο εχθρική απέναντι στο έργο του, ώστε έχουν συχνά υποτιμηθεί αξιόλογα διδάγματα που προκύπτουν από τις καλύτερες συνθέσεις του.

   Είναι ο πρώτος Γάλλος συνθέτης που έγραψε συμφωνικό ποίημα. Τα πιο γνωστά έργα του είναι «Μακάβριος χορός», «Η ανέμη της Ομφάλης», «Το καρναβάλι των ζώων», «Κοντσέρτο για πιάνο σε σολ ελάσσονα», «Κοντσέρτο για τσέλο», η όπερα «Σαμψών και Δαλιδά».

   Είναι γνωστός ως «το δεύτερο παιδί θαύμα»μετά τον Μότσαρτ, ή « Ο Άγιος του 20ου αιώνα»

«Θαυμάζω βαθιά τα έργα του Richard Wagner παρά τον παράξενο χαρακτήρα τους. Είναι ανώτερα και ισχυρά, και αυτό είναι αρκετό για μένα. Αλλά δεν ήμουν, δεν είμαι και δεν θα είμαι Βαγκνερικός»

Camille Saint-Saëns

 

 

 

 

 

 

 

χαλβάς Γούναρης
roz-panthiras-adv1

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *