Adriana Basile (1586 – 1642) Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη Καθηγήτρια μουσικής

παπαστάθη

Adriana Basile (1586 – 1642)

Η Γοργόνα του Posillipo Μια εξαιρετική καλλιτέχνης

«Η φωνή που διέταξε, η πιο ευγενής, η πιο γλυκιά και η πιο σεβαστή που είχε ποτέ ακουστεί, έδεσε, ή μάλλον σκότωσε (διαπέρασε), τις αισθήσεις και την ψυχή όσων άκουσαν· οι γλυκείς αναστεναγμοί, οι διακριτικές προφορές, οι χαρούμενες διαδρομές, οι τολμηρές πτώσεις, οι απότομες αναρριχήσεις, οι διακοπτόμενες ευθείες, το σπρώξιμο, ο θάνατος μιας φωνής, ήταν πράγματι ουράνια θαύματα…»

Περιγραφή Ανώνυμου,

ακούγοντας την Αντριάνα να τραγουδάει

Ναπολιτάνα συνθέτης και τραγουδίστρια.

 Η Adriana Basile γεννήθηκε το 1586 στο Posillipo της Νάπολης της Ιταλίας. Πολύ σύντομα διακρίθηκε για τις εξαιρετικές επιδόσεις της στο τραγούδι. Η φήμη της έφτασε στο Δούκα της Μάντουας, Βιτσέντζο Γκονζάγκα, που ήταν μεγάλος λάτρης της τέχνης και ιδιαίτερα της μουσικής. Μετά από έντονη αλληλογραφία δύο ετών, την έπεισε να εργαστείστην Αυλή της οικογένειας – πρόκειται για μια ιταλική πριγκιπική οικογένεια που κυβέρνησε στη Μάντουα. Η συνθέτης εγκαταστάθηκε στην Αυλή με τον σύζυγο και τις κόρες της που κι εκείνες έπαιζαν μουσική και τραγουδούσαν. Από εκείνη τη στιγμή την αποκαλούσε «Γοργόνα του Posillipo», όχι μόνο λόγω της υπέροχης άλτο φωνής της, αλλά και της ιδιαίτερης ομορφιάς της. Στην ίδια Αυλή παρευρίσκονταν και ο σπουδαίος ιταλός συνθέτης όπερας ClaudioMonteverdi, ο οποίος ήταν εντυπωσιασμένος από τις μουσικές ικανότητες της Adriana. Ο Δούκας της οικογένειας της απένειμε τον τίτλο Βαρώνη του Πιανσερέτο στο Μονφεράτο, ενώ μετά από ταξίδια σε διάφορες ιταλικές πόλεις εγκαταστάθηκε στη Ρώμη.

 Η Adriana Basile θεωρούνταν μεγάλο όνομαστην εποχή της και η ίδια, όπως και οι άλλες γυναίκες της οικογένειάς της, έτυχαν θαυμασμού από ντόπιους και αγνώστους. Ο παίκτης της βιόλα ντα γκάμπα André Maugars περιγράφει ένα ρεσιτάλ που παρακολούθησε στην κατοικία της κόρης της Adriana, Leonora Baroni, στο οποίο έπαιζε θεόρβη, ενώ η μητέρα και η αδερφή της έπαιζαν λύρα και άρπα, αντίστοιχα: «Αυτή η συναυλία, που αποτελείται από τρεις όμορφες φωνές και τρία διαφορετικά όργανα, επηρέασε τόσο τις αισθήσεις μου και ενθουσίασε το πνεύμα μου που ξέχασα τη θνητή μου κατάσταση και σκέφτηκα ότι ήμουν ανάμεσα στους αγγέλους και απολάμβανα μαζί τους…»

 Δυστυχώς δε σώζονται έργα της αλλά είναι γνωστό ότι αυτοσχεδίαζε μουσική πάνω σεποίηση, την οποία τραγουδούσε από μνήμης, συνοδεύοντας τον εαυτό της με άρπα ή κιθάρα. Το συνθετικό της έργο αφορά πάνω από 300 τραγούδια στην ιταλική και ισπανική γλώσσα. Είναι αρκετοί οι συνθέτες που έχουν δημιουργήσει μουσικά αφιερώματα προς τιμήν της, καθώς και μια συλλογή ποιητικών αφιερωμάτων με τίτλο «Il teatro delle glorie» (The Theatre of the Glories of Lady AdrianaBasile), η οποία εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Βενετία το 1623. Επίσης ένας πίνακας του Ιταλού ζωγράφου Antivenuto Grammatica με δύο αγγέλους-μουσικούς απεικονίζει την άρπα της συνθέτριας που είναι διακοσμημένη με το οικόσημο της Γκονζάγκα.

 Ήταν μια προσωπικότητα που άφησε το στίγμα της στους συγχρόνους της αλλά και στους μεταγενέστερους συνθέτες.

 Πέθανε στη Νάπολη το 1642.

«Η Basile τραγουδάει πολύ καλά και παίζει εξαιρετικά άρπα και ισπανική κιθάρα. Άφησε μια αθάνατη φήμη εδώ και κατέπληξε αυτή την πόλη με το να είναι πραγματικά η πρώτη γυναίκα στον κόσμο, τόσο στο τραγούδι όσο και στη σεμνότητα και την ειλικρίνειά της»

Federico Gonzaga

Καρδινάλιος

 

«Η Αdriana  ερμηνεύει με τέτοια δύναμη και εντυπωσιακή ομορφιά που ευχαριστεί τις αισθήσεις και σχεδόν μετατρέπει την αίθουσα

σε ένα νέο θέατρο…»

Claudio Monteverdi

 

roz-panthiras-adv1
χαλβάς Γούναρης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *