«Αρμένισσες συνθέτριες» Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη Καθηγήτρια μουσικής

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΤΡΙΕΣ

Γράφει η Νατάσα Παπαστάθη, καθηγήτρια μουσικής

https://youtu.be/QHkWJThZmkg?si=IO1cAwLoBxBxiSy

https://youtu.be/HfsXukKnWb4?si=7g8JVxHD5GlapsGf

https://youtu.be/vCaZJ1_89QU?si=Ka2LmDOhQujSwyE7

Sahakdukht και Khosrovidukht (8οςαιώνας)

Sahakdukht

Αρμένισσα ποιήτρια, υμνογράφος και παιδαγωγός του 8ου αιώνα

  Η Sahakdukht είναι η πρώτη γνωστή γυναίκα της αρμενικής λογοτεχνίας και μουσικής. Οι διαθέσιμες πληροφορίες προέρχονται κυρίως από μια αφήγηση του ιστορικού του 13ου αιώνα Stephen Orbelian. Η Sahakdukht και ο αδελφός της Stepanos Siunetsi, ο οποίος έγινε διάσημος συνθέτης και θεωρητικός της μουσικής, σπούδασαν στο καθεδρικό σχολείο της πόληςDvin. Μετά τη δολοφονία του αδερφού της, ηSahakdukht ένιωσε βαθιά θλίψη και αποφάσισε να ζήσει ασκητική ζωή σε μια σπηλιά, στο φαράγγι Garni, κοντά στο σημερινό Ερεβάν. Εκεί έγραφε εκκλησιαστικά ποιήματα, λειτουργικά άσματα και δίδασκε μουσική σε παιδιά, κληρικούς φοιτητές και ερασιτέχνες ενήλικες. Οι άνθρωποι που υπέφεραν από νευρικές διαταραχές την αναζητούσαν, ενώλέγεται ότι έπαιζε τη λύρα της, κρυμμένη πίσω από μια κουρτίνα, για να βοηθήσει τους ανθρώπους να θεραπεύσουν τα προβλήματά τους. Πιστεύεται επίσης ότι ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε κάποιο είδος μουσικής για θεραπεία.

 Αν και λέγεται ότι έγραψε πολλή χριστιανική μουσική, ktsurds, šarakans (αντίφωνα, ύμνοι) και άλλες μελωδίες, ιδιαίτερα για την Παναγία, σώζεται μόνο ένα σαρακάν, με ακροστιχίδα«Srbuhi Mariam» (Αγία Μαρία). Το έργο παρουσιάζει σημαντικές υφολογικές συνδέσεις και ομοιότητες με τα σύγχρονα βυζαντινά θεοτοκία και κανόνες. Σύμφωνα με τον ιστορικό Agop Jack Hacikyan, φράσεις που εμφανίζονται στο «Srbuhi Mariam» όπως «αδιάφθορος ναός», «ακτίνα θεϊκού φωτός», «δέντρο της ζωής» έχουν γίνει από τότε τυπικές και δημοφιλείς στην αρμενική θρησκευτική ποίηση και μουσική. Η ποίηση επίσης, για τέτοια είδη περιελάμβανε ομοιοκαταληξία και σταθερό στίχο. Αν και το έργο αυτό δεν εντάχθηκε στη γενική λειτουργία των σαρακάν, το έργο τηςSahakdukht στο σύνολό του θεωρείται ότι άσκησε σημαντική επιρροή στα επόμενα σαρακάν και είναι διαμορφωμένο σύμφωνα με το βυζαντινό κανόνα όπως ακριβώς τα έργα του αδελφού της. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι ο Stephen έζησε για πολλά χρόνια στην Κωνσταντινούπολη, όπου δραστηριοποιήθηκε ο Γερμανός Α’, σημαντικός υπέρμαχος των πρώτων κανόνων.

 Εισήγαγε ορισμένες φράσεις για λαϊκή χρήση και σύμφωνα με τον εθνομουσικολόγο Şahan Arzruni «βοήθησε στη διαμόρφωση της ανάπτυξης του είδους κατά τους επόμενους αιώνες».

 Το 1909, ο Αρμένιος ποιητής και συγγραφέας Sibil χρησιμοποίησε το ρόλο της Sahakdukht ως δασκάλου για να προωθήσει την εκπαίδευση των γυναικών, λέγοντας σε μια ομιλία του ότι: «Πριν από 1200 χρόνια οι Αρμένιοι ενδιαφέρθηκαν πολύ για την εκπαίδευση των γυναικών. Μπορεί να εκπλήσσει όταν λέω πως η αδερφή του Stephan Siunetsi, Sahakdukht, ίδρυσε ένα μουσικό σχολείο στην Αρμενία του 8ου αιώνα· σήμερα τέτοια σχολεία, τα οποία είναι το σημάδι ενός πολιτισμένου έθνους, δεν υπάρχουν».

 Μαζί με τη σύγχρονή της Khosrovidukht, συγκαταλέγονται στις πρώτες γυναίκες συνθέτριες στη ιστορία της μουσικής.

  Είναι μια από τις εξέχουσες μορφές του 8ου αιώνα. Μετά τον θάνατό της, ο τάφος της έγινε τόπος προσκυνήματος.

Khosrovidukht

Αρμένισσα ποιήτρια, μουσικός και συνθέτρια του 8ου αιώνα

 Μια από τις πρώτες γνωστές γυναίκες μουσικούς, η Khosrovidukht καταγράφηκε ως μέλος της βασιλικής οικογένειας. Ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι τον 8ο αιώνα, ο αδελφός της απήχθη από Άραβες μουσουλμανικής πίστης. Μετά από αυτό, μεταφέρθηκε στο φρούριο Ani-Kamakh, που τώρα είναι γνωστό ως Kemah, όπου έζησε σε απομόνωση για είκοσι χρόνια.

 Η Khosrovidukht φημίζεται ότι είναι η συνθέτρια ενός šarakan με τίτλο «Zarmanali e Ints» (Θαυμάσιο είναι για μένα). Σύμφωνα με άλλες πηγές, τιμά τη μνήμη του αδελφού της, ο οποίος δολοφονήθηκε το 737 επειδή ασπάστηκε τον Χριστιανισμό. Αν και το θέμα του κομματιού είναι κοσμικό, εγκρίθηκε για χρήση σε λειτουργίες από την Αρμενική Εκκλησία.Υπάρχει μια ηχογράφηση του šarakan, που εκτελείται από το Sharakan Early Music Ensemble. Το έργο της Khosrovidukht είναι ένα από τα πρώτα δείγματα αρμενικής μουσικής, όπου υπάρχει μια μοναδική μουσική φόρμα, μεεύκολη και εκτεταμένη ανάπτυξη της μελωδίας.

 

 

https://www.facebook.com/vasw.tsiagkou
roz-panthiras-adv1
χαλβάς Γούναρης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *